Tutkimustehtävät

Tutkimustehtävät on laadittu Tokaluokkalaisten taideretken vierailujen ja teeman pohjustukseksi sekä tokaluokkalaisten kokemuksellisen oppimisen ja luovan ilmaisun tueksi.

Voit opettajana lähestyä tehtäviä sellaisella luonto- ja taidesuhteella, joka sinulla on. Toivomme, että otat yhdessä oppilaiden kanssa tutkijan roolin ja omalla esimerkilläsi innostat ja aktivoit heitä. Tutkimustehtävien yhteydestä löydät vinkkejä tehtävän soveltamiseksi sekä syventämiseksi.

Hyvää tutkimusmatkaa!

Kerää tutkimusmerkit!

Jokaisesta tutkimustehtävän toteuttamisesta saatte yhden tutkimusmerkin. Kun kaikki kuusi merkkiä on kerätty, olette supertutkijoita!

Ohje opettajalle:
Printtaa tutkimusmerkit ja leikkaa ne erilleen toisistaan. Sijoita kaikki tutkimusmerkit näkyvälle paikalle luokassa. Suoritetun merkin paikkaa voi siirtää tai sen voi värittää. Luokassa tutkimusmerkit konkretisoivat taideretken etenemistä.

Tutkimustehtävät ovat koonneet Nykytaiteen museo Kiasman yleisötyön asiantuntija Helka Heinonen ja Helsingin kaupunginorkesterin yleisötyövastaava Annika Kukkonen. Työryhmään ovat kuuluneet Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan pedagogiset asiantuntijat Anssi Almgren ja Malin Kuusela, ohjaaja Jukka Nylund, John Nurmisen Säätiön kulttuurituottaja Elina Tuomarila sekä Luonto-Liiton ympäristökasvatuspäällikkö Ilona Tuovinen. Kiitokset pilottiluokkana toimineelle Roihuvuoren ala-asteen koulun 2–3 C:lle.

Kansikuva: Jussi Hellsten
Kuvat Kiasmasta: Kansallisgalleria / Susanna Kesänen, Petri Virtanen, Pirje Mykkänen

Kuvat Musiikkitalosta: Musiikkitalo / Arno de la Chapelle
Tutkimusmerkit: Helka Heinonen
Etsi viisi eroavaisuutta -kuvitus: Peter Backman