Tutkimustehtävä 3. Kohti Kiasmaa

Suositeltu ajankohta tehtävän toteuttamiseksi: Tämä tutkimustehtävä on tarkoitettu tehtäväksi vähän ennen Kiasmassa vierailua.
Sijainti: oma luokka
Kesto: n. 15 min
Ohje opettajalle ennen tehtävää: Avaa pdf-tiedosto kysymyksistä ja vastauksista valmiiksi, sekä verkkoselaimelle valmiiksi myös kuvat Kiasmasta

Tavoite: orientoida tulevaan Kiasma-vierailuun ja museon käytäntöihin.

Ohje opettajalle:

Käykää seuraavat kysymykset ja niiden vastaukset läpi yhdessä jutellen. Joihinkin kysymyksiin löytyy useampi oikea vastaus, joissakin kohdissa kaikki vastaukset ovat oikein.

Voit projisoida kysymykset ja vastausvaihtoehdot valkokankaalle tai suurelle näytölle. Halutessasi voit myös syöttää tiedot Kahoot-kyselyksi ja pelata yhteisenä yhden pelaajan pelinä, vastauksista yhdessä keskustellen.

Lataa tästä pdf-tiedosto, jossa kysymykset ja oikeat vastaukset näkyvät allekkain.

Ennen kysymysten läpikäyntiä opettaja lukee oppilaille tutkijan kirjeen.

”Hei!

Toivon, että teille kuuluu hyvää, että päivä on alkanut mukavasti, sukat sujahtivat aamulla jalkaan kiemurtamatta ja aamupuuro osui suuhun, mikäli söit sellaista aamupalaksi. Minä olen Kiasman tutkija ja odotan jo teitä Nykytaiteen museo Kiasmassa.

Muistatko, kun kävitte tutkimassa koulunne lähiympäristöä tutkimustehtävässä kaksi? Pian tulette käymään Kiasma-museoon, jossa käytämme joitakin samoja taitoja, joita käytitte jo koulunne lähiympäristöä tutkiessa. Kiasmassa höristämme silmiä ja terästämme korvia, voimistelemme ajatuksen voimalla – ja siis, tutkimme yhdessä taidetta. Juuri sinulta löytyy tähän tutkimusretkeen oivallisesti sopivia taitoja.

Tarvitsen teitä apureiksi tutkimusretkelle, jonka teemme yhdessä nykytaiteen museo Kiasmassa, ja joka jatkuu vielä luokassa museovierailun jälkeen. Tässä tutkimustehtävässä tutustumme hieman Kiasmaan.”

1. Kiasma on
Nykytaiteen muumio
Nykytaiteen museo
Muinaistaiteen kehto
Kohtauspaikka

2. Kiasmassa saa
Juosta
Nauraa
Koskea taideteoksiin ilman lupaa
Jutella

3. Kiasma-rakennuksen on usein sanottu muistuttavan
Valasta
Kiiltomatoa
Pupua
Pitsaa

4. Nykytaidetta voi kokea
Katsomalla
Kuuntelemalla
Haistellen
Yhdessä tutkien

5. Kiasmasta löytyy
Mämmiportaat
Spagettiportaat
Kaalilaatikkopenkki
Makaroniovi

6. Kiasmassa on ollut esillä taideteos, jossa on käytetty materiaalina
Muovia syöviä toukkia
Maalia
Etanadynamiittia
Helsinkiläisen bussin renkaita, penkkiä ja rattia

7. Taideteoksista pitää huolta ja niitä kunnostaa ihminen, jonka ammatti on
Konservaattori
Hakaniemen tori
Preparaattori
Taideterveydenhoitaja

8. Kiasma tarkoittaa
Painivia oravia esittävää veistosta
Risteyskohtaa
Nakkia, joka on myös taideteos
Paikkaa, johon olet tervetullut

9. Kiasman taidekokoelmaan sisältyy
Tuhansia taideteoksia, jotka ovat meidän kaikkien yhteisiä
Myös kiviä
Mannerheimin ratsastajapatsas
Maalaus, jossa on koira

10. Kiasmassa kohtaatte
Minut, tutkijan
Itsenne
Taidetta
Valkohäntäpeurojen kuoron

Kysymysten läpikäymisen jälkeen opettaja lukee tutkijan viestin:

”Onneksi olkoon, selvititte kaikki visaiset kysymykset. Katsokaa vielä yhdessä muutama kuva Kiasmasta:

Nyt jo tiedättekin, minkä näköiseen paikkaan olette tulossa. Olette ansainneet jo kolmannen tutkimusmerkin! Nähdään pian Kiasmassa!”

Opettajalle: 

  • Saapukaa Kiasmaan hyvissä ajoin ennen kierroksenne alkua, jotta ehditte jättää ulkovaatteet naulakkoon ja käydä vessassa ennen kierroksen alkua.
  • Kiasmassa voi syödä omia eväitä lämpiössä, aulan perällä.
  • Ryhmä kulkee Kiasmassa opettajan kanssa. Kierroksen ajan tutkijaopas ohjaa ryhmää, mutta opettaja voi tukea ryhmän osallistumista keskittymällä kierrokseen ja tarpeen tullen auttaa työrauhan säilyttämisessä.
  • Voitte jutella vierailusta ja sen yksityiskohdista jo etukäteen koulussa. Tervetuloa!