Ömhet gentemot främlingar

Den mest framgångsrika och prisbelönta nutida kompositören i Förenta staterna, John Adams, är stolt över sitt ovanligt lågmälda verk. The Wound-Dresser uppförs nu under Helsingfors festspel.
Text: Suna Vuori
Bild: Deborah O’Grady
När John Adams 1989 komponerade sitt nya verk, tyngdes hans sinne av två bekymmer.
Ett av bekymren var hans fars långt framskridna alzheimer, som orsakade mycket arbete och sorg för hans mor som var närståendevårdare. Det andra bekymret var AIDS-krisen i Förenta staterna, där många unga män dog, många av dem homosexuella.
”Dessa omständigheter fanns i bakgrunden”, säger Adams per telefon från Kalifornien, ”när jag tog mig an Walt Whitmans text om att förbinda sår och vårda döende soldater.”
Under inbördeskriget i Förenta staterna arbetade författaren Walt Whitman som frivillig sjukskötare bland skadade i Washington och skrev utifrån dessa erfarenheter sammanlagt tre diktsamlingar och en serie essäer.
Kärnan i Adams komposition är omsorg och ömhet gentemot främlingar.
”När jag nu lyssnar och jämför kompositionen med mina gladare verk, till exempel Nixon in China eller Harmonielehre, är det uppenbart att The Wound-Dresser är mycket annorlunda — lågmäld, lyrisk och melankolisk. Jag är faktiskt ganska stolt över att jag kunnat komponera verket!”
John Adams hade i slutet av 1980-talet en starkt skapande period, och dessa opera- och orkesterverk gjorde honom i västvärlden berömd i alla kretsar inom modern musik. Han var ursprungligen känd som minimalist, men vid den här tiden breddade han sina uttrycksformer i nya riktningar.
”På den tiden diskuterades mycket stilar, och inställningen var i allmänhet puristisk – du ska antingen vara minimalist eller så det här, eller något annat. Om jag har haft någon inverkan på yngre kompositörer, hoppas jag att jag har kunnat visa att en kompositör mycket väl kan gå från en uttrycksform till en annan. Det gjorde också de för alla bekanta stora kompositörerna, till exempel Beethoven eller Mahler.”
Vad anser Adams själv i vår tid om budskapet i The Wound-Dresser?
”Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det gläder mig naturligtvis att verket nu framförs så flitigt, och jag får ofta mycket gripande respons om det. Människor tycker att det är viktigt att berätta hur mycket verket har betytt för dem. Många fina unga sångare har framfört det.”
Adams är uppenbarligen inte villig att tala om den politiska situationen i Förenta staterna.
”Tja. Vi som bor här tänker på det hela tiden. Vi vet inte vad som kommer att hända – och det är mycket störande och till och med skrämmande.”
Kompositören berättar om sin tidigare elev, som för närvarande bor i Helsingfors och som tänker ansöka om finskt medborgarskap.
Adams har också för avsikt att komma till Finland nästa år, som en fortsättning på sitt besök i Lahtis 2021, då han dirigerade sitt verk Harmonielehre som ingick i Lahtis stadsorkesters konsertserie Fokus.
”Det var roligt! Orkestern är fantastisk och salen är perfekt. Musikerna var hjärtliga, och jag tyckte att konserten var verkligt lyckad. Jag njöt mycket av det, så jag återkommer mycket gärna dit.”
Adams berättar också att hans son Samuel som tonåring var förtjust i Osmo Vänskä och Lahtis stadsorkesters inspelning av Sibelius symfoni nr 7. Samuel Adams är själv en respekterad kompositör.
”Esa-Pekka Salonen dirigerade ett helt fantastisk uruppförande av hans pianokonsert No Such Spring. Det är ett svårt verk, men det blev en av de finaste framföranden jag någonsin hört.”
Adams lever helt klart i en ny starkt skapande period och har nyligen utökat sin omfattande produktion med flera verk.
Operan Antonius och Kleopatra, som färdigställdes i San Francisco under pandemin, framfördes i maj på Metropolitan Opera i New York.
I januari i San Francisco uruppfördes Adams tredje pianokonsert After the Fall, solist var Víkingur Ólafsson.
I mars förra året uruppförde Londons symfoniorkester, under ledning av Simon Rattle, Adams miniatyrsymfoni Frenzy, och nyligen färdigställdes en ny låt för Adams goda vän, dirigenten Marin Alsop.
Nu komponerar John Adams en stråkkvartett som uruppförs sommaren 2026 på festivalen i Ojai i Kalifornien. Nästa års konstnärliga ledare för festivalen är Esa-Pekka Salonen, som också är en av Adams vänner.
Vid Helsingfors festspels konsert Osynligt och sedd – Musik från USA framförs det finländska uruppförandet av The Wound-Dresser i finsk översättning, Lääkintämies, den 16 augusti 2025. Konserten dirigeras av Susanna Mälkki, och solist är Ville Rusanen. Läs mer om konserten.