fbpx

Selkokieli

Tällä sivulla on tietoa Helsingin juhlaviikoista selkokielellä.

Helsingin juhlaviikot on Pohjoismaiden suurin monitaidefestivaali. Se tarkoittaa, että festivaalilla on erilaisia taiteenlajeja kuten musiikkia, tanssia ja teatteria.

Vuonna 2025 Helsingin juhlaviikot järjestetään 14.–31.8.2025. 

Festivaalilla voit katsoa konsertteja, teatteria, tanssitaidetta ja muita taidetapahtumia. Festivaalin tapahtumia järjestetään eri puolilla Helsinkiä. Esityksiä on esimerkiksi Huvila-teltassa, Musiikkitalossa ja Tanssin talossa.

Ohjelma

Festivaalin ohjelmassa on tänä vuonna runsaasti kevyen musiikin ja klassisen musiikin konsertteja, teatteriesityksiä, nykysirkusesityksiä, tanssiesityksiä ja lapsille suunnattuja esityksiä.

Voit tutustua koko ohjelmaan yleiskielisellä Ohjelma-sivulla.

Liput ja ikärajat

Festivaalilla on maksullisia ja maksuttomia tapahtumia. 

Huvila-teltan, Musiikkitalon, Tanssin talon, Kansallisoopperan, Kansallisteatterin ja Stoan esityksiin tarvitset lipun. Lippuja myyvät Lippu.fi, Musiikkitalo ja Kansallisooppera. Sivut ovat yleiskielisiä.

Huvila-teltan konserttien ikäraja on 18 vuotta. Wasia Project -yhtyeen konserttiin pääsee 12 vuotiaana jos mukana on aikuinen. Skidit-diskoon ei ole ikärajaa.

Festivaalilla on paljon maksutonta ohjelmaa. Esimerkiksi torstaina 14.8. klo 20.00 Senaatintorilla nähtävä Pedaleando Hacia El Cielo -teatteriesitys on maksuton.

Esteettömyys

Huvila-teltta sijaitsee Tokoinrannassa, Helsingin Hakaniemessä. Huvila-telttaan on esteetön kulku, ja paikalta löytyy esteettömät WC:t. Alueella on käytössä Vessapassi. Huvilasta löytyy induktiosilmukka, ja esteettömässä katsomossa on pyörätuolipaikkoja. Jos sinulla on liikkumisen tai aistien toimintaa rajoittava vamma, avustajasi saa lipun ilmaiseksi.

Musiikkitalon, Tanssin talon, Kansallisoopperan, Kansallisteatterin ja Stoan esteettömyydestä kerrotaan yleiskielisillä sivuilla.

Turvallisuus ja yhdenvertaisuus

Yleisön ja henkilökunnan turvallisuus on festivaalille tärkeä asia. Festivaali suunnitellaan yhdessä turvallisuusalan ammattilaisten ja viranomaisten kanssa. 

Tapahtumissa henkilökunta avustaa ja neuvoo, jos tarvitset apua. Jos näet tai koet syrjintää tai häirintää, kerro siitä järjestyksenvalvojalle tai täytä sähköinen lomake. Voit täyttää sen myös nimettömänä. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen yhdenvertaisuus@eventshelsinki.fi. Sähköpostia lukee Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula ja lomakkeita hallintopäällikkö Piia Lääveri.

Helsingin juhlaviikoilla noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Se tarkoittaa, että jokainen on tervetullut festivaalin tapahtumiin omana itsenään.

Turvallisemman tilan periaatteita ovat:

  • Jos loukkaat jotakuta, pyydä anteeksi, vaikka et olisi tehnyt sitä tahallasi.
  • Kunnioita jokaisen omaa tilaa ja oikeutta päättää itse omista asioistaan.
  • Älä tee oletuksia ihmisestä. Älä esimerkiksi päättele toisen taustaa ulkonäön perusteella.
  • Älä loukkaa, syrji tai pilkkaa ketään.
  • Anna kaikille mahdollisuus puhua ja osallistua keskusteluun. Kuuntele toisia ja arvosta heidän mielipiteitään.
  • Jos näet huonoa käytöstä, yritä puuttua siihen, jos voit. Anna palautetta ystävällisesti.